Message Development System??

Woensdag 24 januari kwam de publiciteitscommissie van de St. Vitusparochie voor de tweede keer bijeen. Deze commissie heeft tot doel om wegen te zoeken om de Hilversumse Oud-katholieke kerk meer onder de aandacht van een groter publiek te brengen. Aan de hand van het door zijn bedrijf ontwikkelde ‘Message development system’  zette de groep van zes (Chris Folkers, Henny Plomp, pastoor Leen wijker, Reina van de Wal, Dio van Maaren en Edwin van Wijk) onder leiding van laatstgenoemde, de eerste stappen op de weg naar een  volwassen communicatieplan.

Met eerst een paar gedachte-oefeningen:

  • Met welke kop zouden we in de krant willen komen? (‘kerk op de grens’, ‘de pastoor heeft een vriend’, ‘OKK: het best bewaarde geheim van Hilversum’)
  • Welk ‘ste’ woord geld voor onze kerk? (grootste, mooiste, kleinste, nederlandste, elitairste…?)

Vervolgens dachten we na over ‘het merk’ Oud-katholiek Hilversum, over de trends van de kerk en over  de paradoxen, die in onze kerk ruim voorradig en nieuwswaardig zijn:

  • Modern van inhoud en traditioneel van vorm
  • Typisch Nederlands en voluit Internationaal
  • Klein, maar met grootse ambities

Het is maar een kleine greep uit de gedachten van de brainstorm. (U begrijpt dat de beste ideeen nog niet prijs worden gegeven) Sterke en zwakke kanten, imago en realiteit, ze kwamen allemaal aan de orde in een drie uur durende sessie. Vruchtbaar was het zeker en in vervolgbijeenkomsten  zullen we er zeker op doorgaan en  uiteindelijk de vruchten ervan plukken.